Krakow

Hemkommen efter en weekend i Krakow, Polen som innehöll diverse olika känslor. Alltifrån härliga promenader i den vackra staden Krakow till en hemsk vandring runt i koncentrationslägret Auschwitz.

Vi flög från Skavsta i torsdagskväll och flög hem idag på kvällen. Så exakt 3 dygn fick vi i Polen. Hotellet vi bodde på var jättefint. Fräscha rum, spa- och relaxavdelning samt stor frukostbuffé som innehöll allt som man förknippar med frukost och mycket mer. Varje kväll innan vi skulle sova tog vi ett dopp i poolen och badade bubbelpool. Njutning på hög nivå och väldigt skönt efter en dag full av promenader.

På fredagen besökte vi Auschwitz som ligger drygt 1 timme utanför Krakow. Både Auschwitz I och Auschwitz-Birkenau. Det är två läger som ligger några kilometer ifrån varandra. Auschwitz I är lägret där det mesta är orginal från 2:a världskriget medan i Auschitz-Birkenau så är mycket uppbyggt och alltså inte orginal-byggnader. Det kändes så overkligt när man gick runt i lägrena och tänkte på att detta hänt på riktigt. Att flera miljoner människor hade dött där vi turister nu gick runt tillsammans med en guide. Det var svårt att ta in allt man fick se. Det jag tyckte var mest hemskt att se var alla glasögon, proteser, leksaker, väskor, hår m.m. från alla de människor som hade fallit offer för nazisternas grymma handlingar. Så många oskyldiga människor som miste sina liv på ett fruktansvärt och plågsamt sätt. Blir gråtfärdig så fort jag tänker på det...

På lördagsförmiddagen besökte vi Saltgruvan Wieliczka som ligger ca 25 min utanför Krakow. Som namnet avslöjar så är det en gruva som är gjord utav salt. Innan vi kunde påbörja vår guidade tur så behövde vi ta trappan ner till gruvan. Inte vilken trappa som helst. Denna trappa innehöll 380 st trappsteg, så man var rätt mör i benen när man tillslut hade kommit till gruvan som låg 135 m under marken. Här strosade vi sedan runt i 2 timmar tillsammans med vår guide och ett gäng andra turister. Det var riktigt häftigt att se denna gruva och alla konstverk som var gjorda i salt. Höjdpunkten var helt klart den underjordiska kyrkan som finns med på den 24:e bilden i detta inlägg. Här hålls ca 10 bröllop/år samt katolska mässor varje söndag. Tänk vad häftigt att få gifta sig i en saltgruva 135 m under marken!!

Våra guidade turer till Auschwitz och Saltgruvan tog ungefär 1/2 dag var. Så vi fick även en hel del tid till att strosa runt i Krakow och njuta av den vackra staden. En av de vackraste städer jag varit i. Väldigt många kyrkor och många vackra byggnader av olika slag. Krakow är en promenadvänlig stad där man kan ta sig till alla höjdpunkter genom att promenera. Vi behövde aldrig ta spårvagn eller taxi, så det var väldigt smidigt! Vi hann med att se väldigt mycket av staden under våra 3 dygn som vi befann oss där. Vi gick bland annat till ett slott, gick in i olika kyrkor, synagogor och dessutom gjorde vi 2 besök på en chokladfabrik som låg väldigt centralt. Det fanns så mycket goda saker där så vi kunde inte nöja oss med endast ett besök där. Sista dagen åkte vi upp i en luftballong som satt fast i marken med en slags vajer. 125 m upp i luften och en fantastisk utsikt över Krakow! Det var minsann riktigt häftigt.

För att sammanfatta resan så är jag väldigt nöjd med den. Det var riktigt mysigt att få göra resan tillsammans med pappa. Jag är glad att jag i sommar ska dit igen, då med konfirmanderna. Ser fram emot att få besöka denna vackra stad återigen!

(Juste, en liten detalj till. Precis när vi lämnade centrum och skulle bege oss tillbaks till vårt hotell för att ta en taxi till flygplatsen och åka hem till Sverige, så bajsade en fågel på mig. Fick fågelskit på handen och i håret. Bajset på handen kunde jag tvätta bort så fort jag kom fram till hotellet. Bajset i håret däremot var svårare att få bort eftersom vi redan checkat ut från vårt hotellrum och inte hade tillgång till någon dusch. Så jag fick sitta på planet hem med fågelskit i håret. Först när jag kom hem till Götene kunde jag duscha. Då hade jag haft fågelskiten i håret mellan kl. 17.00-02.00. Något som kändes lite lagom fräscht.)